søndag den 25. juli 2010

Glass Etching med Silhouette

Jeg har lavet et indlæg om glass etching på scrapsisters blog og giver her lidt flere instruktioner til Silhouette brugere og måske andre også kan blive inspireret.


En af fordelene ved at bruge Silhouetten er at du kan være mere fleksibel i dit design. Jeg gennemgår i dette eksempel, hvordan jeg har gjort, da jeg lavede en flaske til Bjarne (der skal bruges på hans job).
Mål omkredsen på det du skal lave. Du kan skærevinylen i op til 1 meter på Silhouetten, så du sørger for, at motivet kan være i din skabelon. Du skal altså lægge de magener til, som Silhouetten disponerer, så dit motiv som sædvanlig skal være inden for den røde ramme.
Lav nu dit design.
Jeg har skrevet skærelinjerne ud og målt på flaskerne, hvordan jeg syntes det så ud. Jeg kunne se, at Bjarne kom for højt op på flasken, så det ændrede jeg i det senere. Bemærk, at udskriftet ikke skriver det hele ud, fordi A4 i dette tilfælde er kortere end omkredsen på flasken.
Nu skærer du så ud i vinylen UDEN skæreplade. Jeg fjerner motivet, så ”negativet” er tilbage. Kommer transfer paper på og overfører til flasken. Jeg sørger for, at fjerne alle luftbobler i vinylen, men ved, at det er ok, at der kommer lidt folder her og der i vinylen. Det er nærmest umuligt at undgå på runde flader. Nu fjerner jeg så lige fingeraftryk med en klud og kommer cremen på flasken og trækker det rundt med spartlen, som du kan se på billedet. Laget behøver ikke være så tykt. Nu skal cremen bare virke i ca. 15 min.
Når tiden er gået (du behøver ikke være så nøjeregnende) vasker du cremen godt af i lunkent vand. Så skruer du op for den varme hane og varmer vinylen igennem, så den bliver lettere at tage af. Og når vinlyen er taget af, er du færdig og klar til at imponere ;-)


Fortsat god sommer!




10 kommentarer:

  1. Ihhh hvor er det flot : ) Der er virkelig mange muligheder.
    Gid man havde muligheden for silhouetten, men som Mac bruger, er det næsten umuligt : )
    Rigtig god sommer

    SvarSlet
  2. Hvor ser det godt ud. Det er en lækker og personlig måde at dekorere på. Og endnu en sød værtindegave ide måske ; )
    Fortsat god sommer.
    Knus Karina

    SvarSlet
  3. Wauw søde det ser simpelthend bare for godt ud. Super fedt. Du styrer altså.
    Dot

    SvarSlet
  4. Det ser bare så godt ud :-)
    Et lille spørgsmål.... Hvor får jeg fat i den creme?? Har ikke kunnet finde den :-(

    SvarSlet
  5. Det ser bare så godt ud, ja min flaske står fremme på hylden i køkkenet og ser rigtig godt ud.
    God dag.

    Knuzz Linda

    SvarSlet
  6. Jeg har købt cremen hos scrapfactory - der har jeg også købt de andre materialer, jeg har brugt.

    SvarSlet
  7. Hvor ser det bare kanon flot ud. Det er en kanon god værtindegave. IH jeg vil også ha' en silhouette:O)
    Endnu engang tillykke med din fødselsdag idag.:) Håber du havde en dejlig dag.:)
    Knus

    SvarSlet
  8. FORSINKET TILLYKKE IGEN - HMM du er nu sat i både Jens og min kalender så kan det da være jeg kan huske det - tja næste år måske! (undskyld) Tak for en dejlig dag i VIG forleden og tak for de fine instruktioner - så mangler det bare at man få maskinen igane ikk!

    KNUS

    SvarSlet
  9. ja kan godt være lidt misundelig på dig, du er så dygtig og kreativ i brug af den maskine som jeg ikke tør begive mig ud i. Det ser hammer godt ud det du har lavet. Du må have en dejlig dag.
    knus Pia

    SvarSlet